Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

Artillerigatan 6
11451 Stockholm
Sverige

08-437 415 09

Hållbarhet 1. En kedja av ansvar.  Tillsammans kan vi nå målet om schyssta kläder.

Aktiviteter

Back to All Events

Hållbarhet 1. En kedja av ansvar. Tillsammans kan vi nå målet om schyssta kläder.

  • Sveriges Textilhandlare 6 Artillerigatan Stockholm, Stockholms län, 114 51 Sweden (map)

Dina kunder ska bära dina produkter med stolthet, vara stolta inte bara över hur plaggen ser ut utan även över hur de påverkar omvärlden. Och inte minst vara stolta över att de har valt just din butik att handla i. 

Konsumenterna satsar allt mer tid och pengar på att köpa miljövänligt och etiskt och deras efterfrågan och förväntningar på ansvarsfullt framställda varor ökar lavinartat. Som detaljist behöver du en cirkulär kompass som svarar upp mot konsumenternas krav på hållbar konsumtion och ni måste tillsammans driva på utvecklingen mot ett mer hållbart konsumtionsmönster. 

Ditt och dina leverantörers hållbarhetsansvar sträcker sig genom hela värdekedjan, därför är det avgörande att du ställer lika stora krav på dina leverantörers hållbarhetsarbete som på ditt eget. Med större kunskaper i hållbarhet kan du stärka konkurrenskraften och öka andelen nöjda kunder. Hållbarhet är en nyckelfaktor för långsiktig framgång och överlevnad.

Den här kursen fokuserar på att ge dig en grundläggande förståelse för och överblick över hur viktigt hållbarhetsarbetet är för alla som arbetar med mode och hur hållbarhet integreras i den dagliga verksamheten, från källa till nöjd konsument. 

Nivå: Medel


Datum: 5 september 2019

Tid: 09.00–17.00

Plats: Sveriges Textilhandlare, Artillerigatan 6, Stockholm

Pris: 6 000 kr exklusive moms

Medlemspris: 1 700 kr exklusive moms

I priset ingår lunch och kaffe/te.


Utbildningen riktar sig till

Alla som har kontakt med leverantörer och som möter kunder. Till exempel:

  • Butikssäljare

  • Butikschef

  • E-handlare

  • Inköpare


Mål med utbildningen

Att du som deltagare ska:

  • Ha grundläggande kunskap om de centrala textila hållbarhetsfrågorna

  • Ha förståelse för hur hållbarhetsarbete påverkar allt i hela leverantörskedjan

  • Ha kunskap om vilka krav du kan ställa på dina leverantörer

  • Kunna tillämpa dina kunskaper i hållbarhet och skapa värde för dina kunder



Program

Teori varvas med diskussioner, reflektioner och övningar. 

Avsnitt 1

Vad är egentligen hållbarhet

  • Vi synar den textila värdekedjan

FNs Globala Hållbarhetsmål

  • Hållbarhet – ett gemensamt ansvar

  • Hållbarhetsredovisningar

  • Spårbarhet och transparens från källa till marknad

Linjär kontra cirkulär ekonomi

Hållbara konsumtionsmönster

Avsnitt 2

Genomgång av de steg som tar en produkt till marknaden – design, produktutveckling och tillverkning – från idé till återvinning med fokus på hållbarhet.

Du blir bekant med branschgemensamma standarder gällande hållbarhet.

Avsnitt 3

Kundresan

Vilken är framtidens konsument?

Hur ser framtidens butik ut?

Avsnitt 4

Ställ krav på dina leverantörer och följ upp!


Information

Datum: 5 september 2019

Tid: 09.00–17.00

Plats: Sveriges Textilhandlare, Artillerigatan 6, Stockholm

Pris: 6 000 kr exklusive moms

Medlemspris: 1 700 kr exklusive moms

I priset ingår lunch och kaffe/te.


aj.jpg

Kursledare: Jane McAndrew & Anders Hedén

Jane och Anders brinner intensivt för att utveckla modeföretag, processer och arbetssätt i en modebransch som befinner sig i kraftig omdaning, där förändrat konsumentbeteende, omnikanaler och hållbar utveckling står i centrum.

Jane har mångårig erfarenhet som inköps-och produktionschef på ledande modeföretag och Anders är expert på affärsutveckling, retail och varumärkeskommunikation.

Bland de internationella varumärken som de har arbetat hos märks Esprit, H&M, Boomerang, Peak Performance och Quiksilver.

 Idag är de affärsstrateger i företaget Portfolio/Modefabriken® med inriktning på mode-, sportmode- och designföretag.

Portfolio coachar och hjälper företag inom områdena affärsutveckling och affärsstrategier, design/inköp/tillverkning och varumärkesutveckling.

Ett urval av kunder de senaste åren är Peak Performance, JLindeberg, Hestrahandsken, Cross, Naturkompaniet, WeSC, Brixtol, Bite Studios, L’Homme Rouge och Abacus Sportswear.

Jane och Anders är vana och uppskattade utbildare och föreläsare samt författare till branschbibeln Modefabriken®.


Du kan också ringa oss på 08-437 415 09!

Earlier Event: May 16
Trendseminarium VS20